fredag 20 maj 2011

Läraren Rickard Larsson på Älvsby folkhögskola blir ny landslagstränare

Rikard Larsson, lärare på skidlinjen och idrottsgymnasiet i Älvsbyn, blir ny tränare för Charlotte Kalla, Anna Haag och de övriga tjejerna i damlandslaget.

Svenska Skidförbundets längdchef Hans-Eric Schultz fortsätter att sätta bitarna på plats i sin långsiktiga organisation över OS i ryska Sotji 2014.
För några veckor sedan blev det klart att herrarnas förbundskapten Joakim Abrahamsson får Arild Monsen vid sin sida som tränarresurs med tyngdpunkt på sprintåkarna.

"Rätt man för jobbet"
I dag blev det klart att även damkaptenen Rikard Grip får stöd i utvecklingsarbetet med damlaget.
- Rekryteringsprocessen har lett oss fram till att Rikard Larsson är rätt man på jobbet. Rikard har en gedigen bakgrund inom längdskidåkningen som aktiv, ledare och tränare på skidgymnasiet i Älvsbyn. En positiv, trygg person som kan avlasta Rikard Grips arbetsbörda och ge ytterligare energi och glöd in i laget, säger Hans-Eric Schultz.

Stannade i Älvsbyn
För den breda allmänheten är Rikard Larsson relativt okänd. Han föddes i Uppsala och växte upp i Skyttorp, tre mil utanför studentstaden.
- När jag studerade i Älvsbyn bytte jag klubb till Luleå-Gjutaren. Någon stjärna blev jag aldrig, men längdåkningen gav mig möjligheter att förkovra mig som ledare i Bodens SK och som tränare på Älvsbyns skidgymnasium där jag varit anställd de senaste två åren.

Sturé Norén läromästare
Rikard Larsson har gått flera tränarutbildningar och lärt sig mycket av den tidigare landslagstränaren Sture Norén.
- Jag känner mig mycket inspirerad och motiverad av att få bli en del i ett av våra folkkäraste landslag, säger Rikard Larsson som börjar sin anställning åt Svenska Skidförbundet 1 juli.

Familjens stöd
Civilt är Rikard Larsson sambo med Monica Johansson, fd elitsimmare och elitskidåkare. Paret har två barn.
- Vi har diskuterat igenom vad det nya jobbet innebär i form av resor och frånvaro från hemmet. Med familjens stöd var det inget svårt beslut att fatta. Nu känns allt bara toppen och jag glädjer mig till att få träffa åkarna och ledarna i längdlandslaget för första gången i sommar.

Älvsby Folkhögskola fortsätter alltså förse svenska skidlandslag med både ledare och åkare.