onsdag 21 juli 2010

Johan blir skoterproffs i USA


Bildtext: Kompisarna Emil Öhman och Johan Lidman får bryta arm på tävlingsbanorna i USA kommande säsong. Älvsby MS har nämligen fått sitt andra skoterproffs.

Johan Lidman, 19, Öjebyn, som tävlar för Älvsbyns MS, blir skoterproffs i USA.

- En dröm har gått i uppfyllelse, säger Johan som kommande vinter flyttar till staden Elk River i Minnesota.

För två och en halv vecka sedan kom Johan och hans pappa Leif hem från en veckolång vistelse i USA.
- Vi var där för att träffa teamet. Allt kändes så bra. Det verkar vara helt otroliga personer. Därför fanns det inga funderingar från min sida att skriva på kontraktet, berättar Johan.
Kontraktet skrevs på under USA-vistelsen men offentliggjordes av teamet på onsdagen.
Teamet heter för övrigt Arctic Cat Sportech.

- Sportech är en fabrik med hundra anställda som tillverkar plastdetaljerna till Arctic Cat. Jag kommer att bo hos ägaren av fabriken, säger Johan.
Ägaren har det svensk-klingande namnet Chris Carlson.
- Minnesota är verkligen svenskbygder. Det är många som bär svenska efternamn.

Chris Carlsons snart 18-årige son tävlar också i skotercross.
- I klassen semi Pro, säger Johan som själv tävlar i snabbare klassen Pro.
Staden Elk River har 23 187 invånare (siffror för 2008).
- Den ligger bara 20 minuters bilväg från Emil Öhmans bostad. Det känns bra att ha honom så nära eftersom vi är bästa vänner.

Bildtext: Huvudgatan i staden Elk River

Några problem att besöka honom lär det inte bli. Johan får tillgång till egen bil.
- Dessutom har Sportech en egen ERX- anläggning med snökanoner, pistmaskiner och varmgarage där jag kan träna.
Kontraktet som Johan skrivit på sträcker sig över ett år.
- Går det bra resultatmässigt så har man ett bättre förhandlingsläge nästa år. Men går det sämre kanske de inte vill ha tillbaka mig. Så det är en liten chansning, säger Johan med ett skratt.

Johans föräldrar stöttar hans beslut helt och hållet.
- De vill ju mitt bästa och vet att det här är en dröm för mig.
Pappa Leif som alltid funnits med på Johans tävlingar får en lite lugnare vinter än vanligt.
- Det var ju han som fick mig att börja köra skotercross. Nu när han inte kan vara med på alla tävlingar så blir det säkert ett litet tomrum för honom. Men jag hoppas förstås att familjen får möjlighet att komma över och hälsa på.

För Johan innebär kontraktet att han får köra skoter på heltid.
- Jag är anställd som förare och får lön.
Därmed har Älvsbyn MS två skoterproffs i USA kommande säsong. Utöver Johan så tävlar även Emil Öhman sedan ett år tillbaka i Nordamerika.
TEXT: TONY BERGLUND