Modellsegelflygplan i klassen F3B-El . Se den infällda propellern till elmotorn längst fram. |
Identifiering före start. |
F3B är en Multisport inom modellsegelflyg där tre olika moment ingår. Termik, Distans och Speed. F3B genomförs som standard med att man använder sig av för ändamålet speciellt tillverkade elvinschar. Vid F3B - El som denna tävling används en elmotor som tar upp planet till 200 meter och där stänger motorn automatiskt av med hjälp av en höjdlogger "altimeter"
Tävlingsledare Lars Olsson, Älvsbyn |
Tävlingsledaren Lars Olsson från Älvsbyn håller en genomgång före varje moment i tävlingen, funktionärer utses för att kunna hålla reda på antal passager av banans ytterändor (150 meter) samt tider. Modellsegelplan har en spännvidd på ca 3-3,5 meter och är färgglatt målade för att kunna identifieras från marken av utsedda funktionärer.
Marktjänst pågår |
Arbetet på marken före och efter varje start är omfattande och här finns mobil utrustning för det mesta i service väg. Som vid allt som har med flyg att göra är det små, små detaljer som avgör både resultat och säkerhet.
Hård marksättning.. |
Under Lördagens tävling fick vi även se ett haveri under Speedmomentet där hela planet började vibrera och kom i okontrollerat läge.
En del kvar i alla fall.. |
Fakta om delmomenten i F3B/F3B-El
Termik
Innebär att piloten skall flyga exakt 12 minuter och landa så nära som möjligt en tilldelad landningspunkt.
Distans
Innebär att piloten under 4 minuter skall flyga så många sträckor som möjligt fram och tillbaka i en 150-meter långa bana.
Speed
Innebär att piloten flyger ett hastighetsmoment där 4 sträckor på en 150-meters banan skall avverkas på kortast möjliga tid.
Intresserad av att veta mer klicka in HÄR !
Text och Foto: Sterling Nilsson
Fler bilder.
Konsentrationen är hög för både tävlande och funktionärer i banänden.. |
Olaf Bröms startar upp |
Olaf Bröms från Boden visar upp sitt plan vid identifieringen före start. |
Lars Olsson har full koll på planet.. |
Lars Olsson landar nära landningspungten. |