Snart är det tävlingspremiär för Curt Jonsson och hans klassiska Volvo 142 från 1972.
- Den 5 augusti blir det backtävling i Överkalix. Sedan väntar Kanonrundan i Boden veckan därpå, berättar Curt som under två månader, tillsammans med sin bror Anders, tillbringade all sin lediga tid för att anpassa bilen till rådande bestämmelser.
- Nu kan jag delta i tävlingar för klassiska bilar i hela världen, säger Curt och visar sina pärmar där allt som gjorts med bilen finns väl dokumenterat.
Både nationella och internationella bilsportförbundet kräver att bilarna endast består av originaldelar som fanns i rallybilar på motsvarande modell från samma år - i detta fall alltså 1972.
- Ibland kan det vara svårt att minnas eller veta hur rallybilarna för 40 år sedan var utrustade. Men med bilder och annat kan man klura ut en del.
För en tid sedan godkändes Curts bil. Något som bekräftas av ett tolv sidor långt pass (!), ett så kallat Historic Technical passport, utfärdat av ledande experter på bilsportförbundet.
Allt som gjort med bilen finns väl dokumenterat. |
Tävlingsklassen som Curt deltar i med sin nya pärla heter Appendix K och har blivit en populär klass, inte minst bland publiken eftersom nostalgifaktorn är hög.
- Klassiska rallyn är stort framförallt söderut. Tävlingarna brukar locka startfält på uppemot 120 fordon. Men vad jag vet är min Volvo den enda som är godkänd för Appendix K i Norrbotten. Fast fler är på gång; Robert Niemi och Robert Haapasaari i Båtskärsnäs håller på med en bil.
I år blev Polarrallyt, som går genom hela Sverige, inställt. Men nästa år hoppas Curt på ett genomförande och att en av specialsträckorna körs i Sikfors.
- Ja, tänk att sedan få samla alla bilarna vid Storforsen. Det vore häftigt!
Bilen har han testkört på Högheden.
- Allt fungerade bra. Dämparna var lite hårda men dem har jag bytt och justerat bromsarna, säger Curt om sin 155 hästkrafter starka Volvo 142.
TEXT OCH FOTO: TONY BERGLUND