tisdag 14 december 2010

Efter uppdraget i länslaget siktar Anna på landslaget

Under den gångna helgen har Cup kommunal spelats i Luleå, Arcushallen. Fotboll på hög nivå, där länslagen F94 och P94 spelade gruppspel om vidare kvalificering till slutspel. 
Under helgen har Älvsbyn just nu följt Anna Nilsson från Sikfors och hennes Norrbotten i kampen om slutspelet. 
-   Det kändes jätteroligt att få vara bland de 18 uttagna som skulle representera Norrbotten, säger Anna.

Tyvärr tog sig inte Norrbotten hela vägen och slutade trea i gruppen, och så här resumerar Anna sin insats under helgen. 
-  Jag försökte göra mitt bästa, men jag är inte så nöjd. Vi dominerade i matchen mot Ångermanland och borde ha vunnit. Tyvärr var inte målet vår bästa vän.


Trots Annas missnöje över helgen, finns det många glimtar att blicka tillbaka på. Bland annat Annas stora vilja, framför allt under matchen mot Ångermanland. Där satte Sikforstjejen stor press på Ångermanlands målvakt, och skapade ett flertal gånger en sådan stress att målvakten tappade bollen och det blev åter igen farligt för Norrbotten. I överlag var det Norrbotten som dominerade under matcherna, men tyvärr hade de andra lagen turen med sig och gick vidare på målskillnad. 
- Jag tyckte vi genomförde matcherna bra. Vi kämpade alla tillsammans men tyvärr lyckades vi inte trycka dit någon boll trots att vi var det bättre laget i båda matcherna. Vi skulle kunna ha gått långt med vårt lag. Tyvärr har vi bara spelat en träningsmatch och det kändes det lite ovant eftersom en del av oss inte har spelat tillsammans på två år och några nya spelare har tillkommit.


Norrbotten hade inte spelat mer än en match tillsammans på två år ändå gjorde de alla en fin insats under turneringen. Att alla kunde spela fotboll var självklart, men precis som Anna berättar fattades det där lilla extra för att de skulle lyckas hela vägen. Nilsson summerar om hon tycker det var rättvisan som segrade under helgen; 
- Nej det tycker jag inte. Jag tycker att vi skulle gått vidare eftersom jag tycker vi dominerade båda matcherna. Tyvärr så lyckades vi inte med det sista.

Trots att resan är slut inom länslaget finns det många fina minnen Anna kan blicka tillbaka på och minnas.
- Det har varit positivt. Jag trivs bra med länslagstjejerna. Alla våra samlingar, läger och cuper har varit jätteroliga. Allt har varit bra förutom alla uttagningar eftersom man aldrig kan vara säker på att man har en plats i laget. Ett minne jag kommer att bära med mig var elitlägret i halmstad 2009. Vi hade roligt och vi spelade riktigt bra och lyckades göra massor med mål. Vi och Stockholm var det lag som inte förlorade en enda match.


Nu skall Nilsson fokusera på den kommande säsongen, klubblaget kommer vara det viktigaste. Anna som tidigare spelat med Sikfors SK valde att byta till Infjärden för spel i division 2 när hennes byaförening lade ner. Denna säsong ser ut att fortsätta i samma spår som den förra. 
-  Jag tror jag kommer spela med Infjärdens SK (div 2) och Flickor 17 elit Piteå. Det ska bli roligt att få fara söderut och spela match. Jag vill utvecklas så mycket som möjligt så jag hoppas det här blir en säsong utan skador.


För en skadefri säsong det behöver Anna efter fjolårets missnöje bland skador och sjukdomar. 
-  Det har verkligen varit ett oturs år. Det började inte bra med båda fötterna stukade, halsfluss fyra gånger, en sträckning i låret och sedan en knäskada som gjorde att hela fotbollssommaren försvann. Jag har inte hunnit med att spela med klubblaget eller distriktslaget så mycket förrän i slutet av hösten.


Även om tjejen från Sikfors har haft otur under den gångna säsongen har det inte hindrat henne från att visa fram fötterna. Hon har nu ett landslagsläger på meritlistan och flera fina lovord i den lokala Piteå-tidningen. Det var inte många gånger Anna lämnade tränaren eller journalisterna oberörda. Nu satsar Nilsson på den kommande säsongen och kämpar vidare mot eliten. 
Mitt kortsiktiga mål är att utveckla min teknik. Och göra mycket mål. Mitt långsiktiga mål är att ta en plats i landslaget.


Landslaget ligger närmre än vad man tror, och med Annas främsta egenskap; viljan, blir resan dit mer intressant. Vi önskar Anna Nilsson lycka till under sommaren, och hoppas att hon uppfyller sin dröm om landslaget.
TEXT OCH FOTO: EMELIE BERGLUND